حالت شب

Calendar

آگوست 2020
شیدسچپج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031 

اصطلاحات طراحی گرافیک

گرافیک از واژهٔ یونانی graphikos به معنای طرح زدن و طراحی کردن می باشد. تعریف دیگر از گرافیک را می توان به هر کار یا شیوهٔ که مربوط به کشیدن تصویر از روی یک چیز یا از انگاره آن است را شامل می شود .

حرفه طراحی گرافیک یا هنر ارتباط بصری یا  ارتباط تصویری می نامند که از آمیزش تصویرها، واژه‌ها و ایده‌ها برای استخراج اطلاعاتی که به تماشاگر تأثیر مشخصی را بگذارد .

برخی از واژگان ، اصطلاحات و تکنیکهای طراحی و نقاشی ، ابزارهای طراحی گرافیک را برای شما عزیزان گردهم آورده ایم تا بتوانیم در غنی سازی این فرهنگ کمک ناچیزی را انجام داده باشیم 

استراتژی تبلیغاتی 

پیش‌بینی برنامه تبلیغاتی بر اساس ویژگی‌های محصول و نیازهای مخاطب با چشمداشتی به بازار هدف. استراتژی تبلیغاتی در حقیقت تاکتیک کوتاه مدت، میان مدت و درازمدت در مبارزه با رقبا جهت نیل به هدف است.

اسلوگان

شعار تبلیغاتی ثابت که هویت مفهومی و تبلیغی یک مجموعه باشد. برای مثال اسلوگان شرکت سونی It’s a sony.

اطلس رنگ 

کتابچه‌ها و کتاب‌هایی هستند که نمونه‌های رنگ مورد نظر را با درجه شکل‌گیری، ارائه کرده‌اند.

در انتخاب رنگ از اطلس رنگ باید به کیفیت رنگ و کاغذی که اطلس با آن چاپ شده و هماهنگی آنها با کیفیت رنگ و کاغذی که می‌خواهیم استفاده کنیم،توجه داشت.

ابزار تبلیغاتی

مقصود، رسانه انتخابی جهت انجام امر تبلیغات است. این رسانه می‌تواند نشریه ( آگهی نشریات ) تلویزیون ( تیزر )، سینما ( آنونس ) و … باشد.

اوراق اداری

 به مجموعه سربرگ، پاکت نامه،کارت ویزیت، کارت پرسنل، کاغذ یادداشت، کارت اعتباری و … گفته می‌شود.

بیل بورد

به نمایانه‌های با ساختار وسیع گفته می‌شود که جهت تبلیغ موضوع مورد نظر در میادین، بزرگراه‌ ها و … نصب می‌شوند.

بیلبورد دارای جهت افقی بوده و قاعدتاً بر روی پایه‌های ویژه نصب شده و اغلب دارای قابلیت نورپردازی می‌باشد.

برورشور 

محصولی است که دارای نوشتار و تصاویر مرتبط برای تبلیغ موضوع مورد نظر است.

بروشور اغلب دارای جلد بوده و در ارتباط با موضوع، توضیحات کامل و لازم را با ذکرجزئیات ارائه می‌نماید.

نحوه ارائه و تولید بروشور در تناسب با موضوع و مخاطب به شیوه‌های چند لت، فرمی و … خواهد بود.

پایداری زمانی

منظور دوام اثرگذاری مورد تبلیغی است. هرچه میانگین این دوام بیشتر باشد احتمال موفقیت پروسه تبلیغ بیشتر خواهد بود، اگرچه این پایداری در تناسب با موضوع تعیین و تعریف خواهد شد.

پلان بندی

به تعیین ترتیب دیده شدن عناصر بصری در یک اثر گفته می‌شود. در ایجاد این لایه‌های بصری توجه به مجموعه‌ای از نکات الزامی است، از جمله: ابعاد، محل قرارگیری، رنگ، پرسپکتیو، نحوه پردازش، تأثیرات صوتی و …

پلات 

به معنای رسم کردن تکنولوژی نسبتاً‌ نوینی است در چاپ دیجیتال.

پروژه تبلیغاتی 

به مجموعه اعمالی که در جهت انجام یک مورد تبلیغاتی رعایت می‌شود،اطلاق می‌گردد. این پروژه می‌تواند یک پوستر و یا یک تیزر باشد.

پوینت

به اندازه قلم گفته می‌شود. هر پوینت برابر با 0.376 میلی‌متراست. به عبارت دیگر قلم پوینت ۱۰ دارای بلندای 3/76 میلیمتر است.

پیکسل 

کوچکترین واحد تشکیل دهنده تصاویر در نرم‌افزارهای تصویری است. فایلی که دارای کیفیت DPI 300 است، در هر اینچ، دارای ۳۰۰ پیکسل در یک خط افقی است. هرچه این تعداد پیکسل کمتر باشد،‌ کیفیت تصویر نیز پائین‌تر خواهد بود.

تن رنگ 

شامل درجات روشن‌تر و تیره‌تر از رنگ مورد نظر می‌باشد.

تیزر 

احتمالاً از واژه Advertiser اخذ شده است. به آگهی‌هایی گفته می‌شود که از تلویزیون پخش می‌شوند.

ترکت 

به معنای مقاله. به برگه‌های کوچکی گفته می‌شود (حدود A5 ) که اطلاعات نوشتاری و تصویری لازم بر روی آن درج شده و به مخاطب ارائه می‌گردد.

تایپوگرافی

در اصل به معنای طراحی حروف و خلق فونت‌های جدید است. در اصطلاح تشدید وجوه تصویری نوشتار در جهت تقویت مفهوم و جذابیت و تأثیرگذاری بصریب یشتر است.

ترام

کوچکترین جزء شکل دهنده تصویر در چاپ افست است. ترام دارای اشکال متنوع و گوناگون است. ترام یک رنگ از ۱ تا ۹۹ قابلیت تعریف دارد. رنگی که دارای ترام ۱۰۰ باشد را رنگ تخت یا تمپلات می‌نامند.

تیتر

به اصلی‌ترین بخش نوشتار از لحاظ مفهوم اطلاق می‌شود. بطور معمول تیتر از لحاظ ابعاد و محل قرارگیری بیشترین دید را خواهد داشت. درحرکتهای تبلیغاتی، تیتر خلاصه و اثرگذار، خوش گویش و خوش نوشتار خواهد بود و بایستی فضای کلی طرح و نوشتار متن را به مخاطب انتقال دهد.

تیم اجرایی

منظور گروهی با توانایی و تخصص‌های گوناگون است که بصورت مشترک یک پرونده تبلیغاتی را در بخش‌های گوناگون حمایت و اجرا می‌کنند. این تیم می‌تواند از دو نفر یا چند ده نفر شکل گرفته باشد. در پروژه‌های عظیم تبلیغاتی امکان آنکه یک تیم اجرایی، خود از چند تیم اجرایی دیگر تشکیل شده باشد، وجود دارد.

جدول زمانی

برنامه زمانی‌ای که روند حرکتی و اجرای برنامه تبلیغاتی بر اساس آن به پیش خواهد رفت.

چاپ افست

گونه‌ای از تکنیک‌های چاپ که در آن با استفاده از (ترام) و کنارهم قرارگیری این نقاط ریز رنگ‌های مورد نیاز از چهار رنگ اصلی سایان ( آبی فیروزه‌ای )، مجنتا ( قرمز ارغوانی )،‌ زرد و سیاه، ساخته می‌شوند. در چاپ افست تهیه زینک و فیلم لازم است ( تهیه فیلم با توجه به تکنولوژی پلیت ستر ( Platesetter ) ضروری است.

چاپ سیلک

در این شیوه رنگ‌ها غالباً بصورت تخت رنگ بوده امکان ارائه تیرگی و روشنایی در یک بار عمل رنگ گذاری کمتر میسر است. رنگهای مورد نیاز بایستی شابلون‌های جداگانه داشته باشند و رنگهای ثانویه از همنشینی دو رنگ در کنار یکدیگر بوجود نیامده بلکه هر رنگ بایستی جداگانه ساخته شده و بطور مجزا چاپ شود.

روی جلد

شامل طراحی برای پوشش مواردی همچون مجله، کتاب و … می‌باشد. طرح در طراحی جلد کتاب امکان دارد بخشی بنام لب برگردان نیز به روی جلد اتصال داشته باشد.

رتوش 

به ترمیم و اصلاح تصویری بخش‌هایی از عکس می‌گویند. برای مثال از بین بردن خال از روی یک چهره در یک عکس را رتوش کاری می‌نامند.

رنگ کد دار

رنگهایی که از ترکیب رنگ‌های چهارگانه چاپ افست ( CMYK ) بدست نمی‌آیند و بایستی بصورت مجزا ( خارج از ماشین و توسط کارخانه سازنده ) ساخته شوند.

زینک 

به معنای فلز روی. به ورقه‌های آلومینیومی گفته می‌شود که طرح فیلم بر روی آنها منتقل شده و عمل چاپ را در چاپ افست میسر می‌کنند.

ساختار شکنی

ایجاد تغییرات در قواعد و پیش فرض‌های موجود البته متناسب با موضوع و مخاطب برای ساختار شکنی، بایستی ابتدا ساختار خلق هر اثر را آموخته باشیم.

سواد بصری

مقصود سطح درک تصویری هر جامعه آماری از محرکات بصری است.

فتوگلاسی

نوعی کاغذ ویژه با ژلاتین مخصوص که کیفیت چاپ در چاپگرهای رومیزی را افزایش می‌دهد.

فرهنگ بصری

منظور ساختار و شاکله تصویری به لحاظ مفهوم هر عنصر بصری در ذهن جامعه مخاطب است.

فرهنگ کلامی

ساختار و شاکله زبانی به لحاظ مفاهیم کنایی برای هر واژه یا جمله.

فضاسازی تبلیغاتی

اجرای تمهیدات لازم در راستایت شدید اثرگذاری بیشتر حرکت تبلیغاتی و باورپذیری افزون تر مخاطب.

فلوو

محور شدن، تار شدن. در چاپ چند رنگ، هنگامی که رنگ‌ها دقیقاً در محل مورد نظر چاپ نشوند، کلیت تصویر دارای دقت و شفافیت لازم نبوده و اصلاحاً ( تار ) می‌شود.

فونت

به خانواده حروف می‌گویند شکل هر نوع قلم نوشتاری است.

فیلم

در بحث چاپ افست، منظور فیلم خروجی برای هر رنگ از چهار رنگ اصلی است. برگه‌ای شفاف از جنس آسترالون که یک سطح آن توسط ژلاتین حساس به نور پوشانده می‌شود.

کیفیت فایل

دقت تصویر نرم‌افزاری در نرم‌افزارهای تصویری که بر اساس پیکسل در هر اینچ تعریف می‌شود. استاندارد این کیفیت برای فایل‌های چاپی، سیصد پیکسل در هر اینچ و برای فایل‌های نمایش ( در ابعاد کوچک ) هفتاد و دو پیکسل در هر اینچ است.

کاتالوگ

به معنای فهرست است. از لحاظ ساختار و اجرا دارای مشابهت‌های بسیار با بروشور است. ولی عمده تفاوت آن با بروشور در این است که کاتالوگ بصورت فهرست آن با بروشور در این است که کاتالوگ بصورت فهرست و از اطلاعات را به مخاطب ارائه کرده و بالطبع دارای اطلاعات محدودتری در رابطه با موضوع خواهد بود، ضمن آنکه کاتالوگ بیشتر در ارتباط با کالا تهیه و تولید می‌شود.

گرافیک محیطی

گرافیک‌هایی که برای استفاده در محیطهای داخلی یا خارجی و بطور معمول در ابعاد متوسط ( Medium Format ) و ساختار بزرگ ( Large Format ) تهیه و تولید می‌شوند.  یلبورد، استند، سردر فروشگاهها، آرایه‌های شهری، احجام میادین ، طراحی فضای سبز پارک‌ها ، مبلمان شهری و … از جمله این موارد هستند. نکته‌ اینکه لازم به ذکر است آنکه، هر گرافیک محیط الزاماً در رده تبلیغات محیطی قرار نمی‌گیرد و نیز هر تبلیغات محیطی قرار نمی‌گیرد و نیز هرتبلیغات محیطی ضرورتاً از عامل گرافیک بهره نخواهد برد، اگرچه این دو دربسیاری از موارد لازم و ملزوم یکدیگرند.

گرافیک خبری

گرافیک‌هایی که بیشتر در بستر فعالیت خبر گزاری‌ها و شبکه‌های اطلاعاتی رایانه‌ای جایگاه پیدا می‌کنند. در گرافیک خبری بدلیل سیال بودن فضای کار، توجه به ترکیب بندی شناور و قابلیت تغییرات متعدد، الزامی است.

صفحات وب از متداولترین گونه‌های گرافیک خبری است.

گرید

درجه، رتبه، پایه جدولی دارای خطوط عمودی و افقی که به کمک آن محل قرارگیری نوشتار و تصاویر در صفحه مشخص می‌شود. گریدها صفحه‌ها را به قسمتهای هم اندازه تقسیم بندی می‌کند. در گرید حواشی صفحه، محل قرارگیری نوشتار، تعداد ستون‌ها و … معین می‌شوند.

امروزه و در نرم‌ افزارهای خطوط راهنما نیز می‌توانند کاربردی مانند گرید داشته باشند.

لیتوگرافی

در اصل بمعنای چاپ سنگی است. امروزه به مراحلی گفته می‌شود که منجربه تهیه فیلم و زینک از روی طرح و یا فایل می‌شود. ( و یا قالب موردنظر از طرح یا فایل ).

مونتاژ

در این بحث به تکه کاری‌های فیلم در لیتوگرافی گفته می‌شود. برای مثال اضافه کردن فیلم یک نوشتار به فیلم یک طرح را مونتاژ می‌گویند.

ماکت

اجرای نمونه‌ی احجام مورد نظر در ابعادی کوچک‌تر از اندازه اصلی.

مدیریت پروژه

نظارت بر بخش‌های مختلف پروژه تبلیغاتی و مدیریت آنها. وظیفه مدیر پروژه جمع آوری اطلاعات لازم از بخش‌های گوناگون و سامان دادن مجموع آنهاست.

مد رنگی

ساختار رنگ در هر فایل را می‌نامند. بعنوان نمونه فایلهایی که تنها برای نمایش دادن ساخته می‌شوند باید مد رنگی RGB و فایلهایی که برای چاپ شدن آماده می‌شوند باید دارای مد رنگی CMYK باشند.

نرم‌افزار تصویری

نرم‌افزارهایی که تصویر در آنها بر اساس پیکسل شکل می‌گیرد.

نرم‌افزار برداری

نرم‌افزارهایی که تصویر در آنها بر اساس بردار و معادلات ریاضی شکل می‌گیرد.

نوآوری

خلاقیت، ارائه راه کارهایی که پیش از این معمول و مرسوم نبوده است.

واریاسیون

ارائه طرح‌های ثانویه بر اساس طرح اولیه. واریاسیون اگر با حفظ عناصر بصری و تغییر در رنگهای طرح باشد، واریاسیون رنگ نامیده می‌شود. و اگر طرح در چیدمان و تعداد عناصر بصری تغییر کرده ولی در رنگها ثابت باشددر این حالت واریاسیون طرح نام می‌گیرد.

واژه کلیدی

اصلی‌ترین واژه یا یکی از واژگان اصلی در تیتر یا اسلوگان.

یونیک

هم موردی که کم‌نظیر و استثنایی باشد. اعم از ایده، ‌سوژه و ..

بیت مپ

در گرافیک رایانه‌ای، هر تصویر از تعداد مشخصی پیکسل (واحدِ تصویر، Pixel) تشکیل می‌شود و هر پیکسل، دارای اطلاعات روشنایی (Brightness) و رنگ (Chroma) است. در یک تصویر با فُرمتِ بیت‌مپ (Bitmap Image)، مقادیر روشنایی و رنگِ هر پیکسل به صورت دودویی (باینری) ذخیره می‌شوند. به عبارت دیگر، اطلاعات روشنایی و رنگ پیکسل های تصویر، به بیت‌ها نگاشته می‌شوند.

وکتور

وکتور یا بردار نوعی پردازش تصاویر با مختصات ریاضی می باشد که از پردازش تصویر برداری برای ساخت تصاویر استفاده می گردد. از آنجا که Vector بر اساس فرمول هر بار ترسیم می‌شود و بستگی به پیکسل ندارد با بزرگ‌تر کردن عکس، کیفیت آن‌ها هیچ تغییری نمی‌کند. اما با بزرگ‌تر شدن تصاویر نوع Bitmap کیفیت آن‌ها کاهش می‌یابد .

سایه خاکستری

یک روش نمایش تصویر رنگی که در آن رنگهای مختلف بر حسب مقدار روشنایی، با سایه هایی از رنگ خاکستری ظاهر می شوند ، این روش حجم ذخیره اطلاعات را کاهش میدهد .

تست آلفا

عملیات مقایسه مقدار آلفای پیکسل ها با مقدار مرجع توسط یک تابع مقایسه ای، که در صورت تایید شدن تست آن پیکسل شفاف و در غیر این صورت مات خواهد بود.

بیت بر پیکسل

معیاری برای سنجش تعداد رنگهای مجاز صفحه ، چون هر بیت می تواند دو مقدار به خود بگیرد ، عمق رنگی بر حسب توانی از دو بیان می شود ، که به 2 به توان 24 رنگ واقعی و به 2 به توان 32 رنگ طبیعی گفته می شود .

ضرب نقطه ای

یکی از روش های ضرب بردارها که در آن مولفه های معادل تک به تک ضرب شده و حاصل جمع می گردد ، این ضرب به ویژه در نور پردازی کاربرد فراوانی دارد .

مدل رنگی

روشی برای بیان رنگ ها که در آن از چند مولفه رنگی و یا سیستم مختصات استفاده می شود . RGB ( قرمز ، سبز ، آبی ) و SHL ( اشباع – رنگ – روشنایی ) از مدل ها ی رایج در گرافیک هستند .

تصویر پیکسلی

یک فرمت برای ذخیره اطلاعات رنگی تصویر که در آن از نقاط با رنگها و موقعیت ها ی مختلف استفاده می شود . فرمت های راستری رایج عبارتند از : BMP , JPG , GIF , PNG

تصویر برداری

فرمتی برای ذخیره اطلاعات تصویری که از داده های دقیق ریاضی و به شکل برداری بهره می برد . از جمله می توان به متا فایل ها (WMF) اشاره کرد.

بافت حجمی

بافتی ویژه که معمولا از اعوجاج یک جسم سه بعدی ایجاد می شود .

موج پرلین

یک نوع موج تصادفی ریاضی که چندی پیش توسط شخصی به همین نام ایجاد شد ، این موج مثلثاتی بوده و در گرافیک سه بعدی از جمله ساخت مه حجمی ، سطح زمین ، و یا موج آب کاربرد زیادی دارد .

چند شکلی

یکی از مفاهیم شی گرایی که بر طبق آن چندین تابع هم شکل کار واحدی را روی پارامترهای مختلف صورت می دهند و در هوش مصنوعی و ساخت کلاس های بازی کاربرد دارد.

درخشش

بازتاب نور از یک جسم سه بعدی به گونه ای که گویی در حال درخشش است ، در اینجا از سایه زن گره استفاده می شود و می توان برای نمایش خورشید ، گلوله یا ماه از آن بهره برد .

 

موتور فیزیکی

بسته کوچکی که معمولا بصورت مستقل عرضه می شود و قابلیت های فیزیکی همچون تشخیص برخورد ، حرکت ، قوانین طبیعی و حتی خصوصیات اسکلتی و مکانیکی را ارائه می کند . می توان به tokamak ,coldet و ODE اشاره کرد .

 

رندر چند مرحله ای

یک روش رندر قدیمی که جلوه های گوناگون در چند مرحله جداگانه پیاده سازی می شوند . معمولا اگر تکنیک جدید تری مثل چند بافتی در دسترس نباشد از این روش استفاده می شود.

 

فایل ایکس

یک فرمت مخصوص ذخیره و نمایش اجسام سه بعدی و متحرک سازی شده که توسط مایکروسافت و به همراه DirectX عرضه می شود و می تواند به شکل باینری یا متنی باشد .

 

توری

یک شی سه بعدی و انتزاعی سطح بالا که از منحنی های هموار برای ایجاد یک جسم توری مانند بهره می برد . از این جسم در ساخت بدن کاراکترها و اجسام محدب استفاده فراوانی می شود .

 

پردازنده فیزیکی

یک پردازنده RISC ویژه که مخصوص انجام محاسبات فیزیکی بازیهاست و روی کارت گرافیکی یا حتی بصورت یک کارت جداگانه عرضه می شود.

 

شی اولیه درجه بالا

نوع جدیدی از اشیاء اولیه که می توانند بصورت منحنی یا سطح غیر هم سطح رندر شوند و در ساخت اجسام توری مانند و بدن کاراکترها کاربرد دارند.

 

مورف

یک تکنیک پیشرفته متحرک سازی که در آن یک شیئ به شیئ دیگری تبدیل میشود . در این فرآیند تعداد گره های اشیاء ثابت بوده و صرفا موقعیت آنها به تدریج تغییر میابد .

 

رندر کارتونی

یک روش رندر که با سایه زدن گره پیاده سازی میشود و ظاهر شیئ را به شکل یک جسم کارتونی ایجاد میکند . در این روش دو بافت باریک و روشن ، بر حسب فاصله دوربین تا هر گره بر شیئ نگاشته میشود .

 

فایل جلوه

یک فایل معمولا محتوایی که برا ی ایجاد جلوه های ویژه بکار میرود هر جلوه میتواند با چندین تکنیک و در چند مرحله اجرا شده و شامل بافت زنی ، نور پرداز ی، سایه زدن و حالات رندر متفاوت باشد .

 

کتابخانه کمکی

مجموعه ای غنی از انواع توابع مورد نیاز در گرافیک سه بعدی ، شامل توابعی برای کار با ماتریس ها ، بردارها ، تصویرها ، بافتها ، سایه زن ها ، جلوه ها وتوابع متفرقه می باشد و به صورت فایل lib و یک فایل سرباره ( h. ) عرضه می شود .

 

زنجیره تعویض

مجموعه ای مجازی از یک یا بیش از یک بافر پشتی و یک بافر جلویی که مدیریت جابجایی این بافر ها برای نمایش پشت سر هم تصاویر را به عهده دارد . هر ابزار بطور پیش فرض یک زنجیره تعویض دارد و میتوان برای رندر رد بیش از یک مکان ، زنجیره دیگری هم ایجاد کرد .

فوق نمونه برداری

یکی از روش های پیشرفت و کارآمد حذف پله پلگی . در این تکنیک نمونه ای که از تصویر گرفته میشود دارای ابعاد بزرگی میباشد و تا ابعاد 16×16 پیکسل هم میرسد .

رنگ آمیزی هموار

رایج ترین روش رنگ آمیزی سطح اشیاء که در آن رنگ هر گره با توجه به نور و نرمال گره محاسبه شده و سپس در سطح مثلث میان یابی صورت میگیرد . به این ترتیب سطح شیئ هموار به نظر میرسد و زوایای تیز به چشم نمی آیند .

نرمال کردن

تبدیل بردا ر به گونه ای که ضمن یکسان ماندن جهت طول ( مقدار ) آن به یک برسد . با وجودی که این فرآیند به دلیل داشتن عملیات جذر بار محاسباتی سنگینی دارد ولی در نور پردازی بردارها باید حتما دارای طول واحد با شند .

سطح رندر

مکانی از حافظه که عملیات رندر روی آن صورت میگیرد، این سطح میتواند یک بافر پشتی ، یک محوطه دید ، یک سطح حافظه (surface) ، یک بافت و یا حتی یک فایل تصویری باشد سطح رندر میتواند یکپارچه یا تکه تکه باشد .

سایه زن پیکسل

برنامه کوچکی که با ساختار سایه زنی پیش از رسم تصاویر روی مانیتور بر روی بافر فریم عمل نموده و بر حسب بافتها ، نورها و رنگ ها ، مقادیر پیکسل ها را سفارش می سازد .

محوطه دید

بخشی چهار گوش از صفحه که میتوان عملیات رندر را تنها به آن محدود ساخت . می توان ازچندین محوطه دید بهره برد ، بدین ترتیب می توان رندر استریو انجام داد .

وی سینک

یکی ازحالات تجدید صفحه می باشد که در آن تا زمان رسم مجدد کل صفحه ، فریم بعدی رسم نمی شود ، در نتیجه سرعت کاهش یافته ولی برخی خطاهای تصویری احتمالی رفع می شود . معمولا بهتر است این گزینه خاموش باشد .

رندر پشت صفحه

در این حالت عملیات رندر روی سطحی مثل یک بافت یا سطح حافظه ویژه انجام می گیرد و نتیجه کار بطور مستقیم نمایش داده نمی شود بلکه معمولا از خروجی به عنوان بافت یا تصویر برای سایر اشیاء استفاده می شود .

بافر جلویی

یک بافر رنگی که بطور خودکار با هر ابزار رندر ایجاد می شود ، این بافری است که در لحظه در صفحه نمایش داده می شود و نمی توان بطور مستقیم چیزی روی آن نوشت .

فرمت انعطاف پذیر گره

ترکیبی از خصوصیات مختلف یک گره مثل موقیت ، بردار نرمال ، مختصات بافت و وزن ترکیبی که مشخص می کنند چه پردازشی باید در خط رندر ثابت Direct3D روی گره ها انجام گیرد .

توصیف گره

نحوه اعلام خصوصیات گره و نیز فرآیند پردازشی گره به سایه زن گره . توصیف گره اطلاعاتی مثل موقعیت ، مختصات بافت و نرمال را به همراه حجم و مکان هر یک در ساختار گره به سایه زن ارسال میکند .

آدرس دهی بافت

نحوه بافت زنی مختصات بافت خارج از محدوده ( خارج از 0 و 1 ) . این مختصات می توانند تکرار شوند ، آینه ای شوند یا به رنگ حاشیه در آیند .

پیچش بافت

نحوه تعیین مختصات بافت اشیاء سه بعدی . مختصات بافت می توانند به شکل مکعبی ، کره ای ، استوانه ای ، تخت یا سایر اشکال به دور اشیاء پیچیده شوند .

چند ضلعی

در اصطلاح گرافیک کامپیوتری به یک سطح چند ضلعی محدب هم صفحه ( تخت) گفته می شود که بطور مستقیم قابل رندر باشد . ساده ترین و پرکاربدترین چند ضلعی مثلث است .

جعبه محاطی

یک مکعب فرضی که دور شی را فراگرفته و محدوده آن را در فضا مشخص می کند . از این مکعب در محاسبات تشخیص بر خورد استفاده می شود .

تشخیص برخورد

فرآیند تعیین فرورفتگی اجسام درهم واحیانا میزان این نفوذ که اساس عملیاتهای فیزیکی بازیها می باشد . در تشخیص برخورد معمولا از اشعه ها و نرمالهای اشیاء استفاده می شود .

اشعه

بردار ویژه ای که از یک سو تا بی نهایت ادامه دارد . اشعه با دو عنصر موقعیت مبداء و جهت امتداد مشخص می گردد و در محاسبات تشخیص برخورد ، پرتاب تیر و نور پردازی کاربرد زیادی دارد .

حافظه مدیریت شده

قابلیتی جدید برای مدیریت بهتر حافظه بافر ها که در DirectX 8 عرضه شد؛ به این ترتیب که یک کپی از محتویات بافر ها در حافظه سیستم نیز نگهداری میشود تا نیازی به تجدید بافر ها در هنگام بروز مشکل نباشد .

بافت زنی چند گانه

یک روش پیشرفته بافت زنی که در آن چندین بافت ( حداکثر 8 بافت ) بطور همزمان روی جسم سه بعدی نگاشته می شوند . از این روش در سایه زدن ، نگاشت نور ، و ایجاد سطوح برجسته استفاده می شود .

بافت زنی برجسته

یک تکنیک بافت زنی پیشرفته که درآن از دو بافت برای القای حالت برجستگی بر روی سطوح هموار استفاده می شود . معمولا مقدار ذخیره شده در مولفه آلفا میزان برجستگی مشخص می کند .

مختصات بافت

یکی از اطلاعاتی است که معمولا بصورت یک جفت عدد همراه هر گره ارسال می شود . این اعداد مشخص کننده موقعیت نگاشتن بافت بر روی گره مزبور می باشند.

عدم رندر

یکی از حالتهای رندر مهم که درصورت فعال بودن مانع از رندر شدن صفحات پشتی می شود . صفحات پشتی یا صفحات رو به عقب ، دارای نرمالی در خلاف جهت دوربین می باشند .

مخروط دید

یک مخروط ناقص فرضی( درحالت پرسپکتیو) که نوک آن در محل دوربین قرار دارد و قائده آن به اندازه عمق دید بستگی دارد . تنها اجسامی که در این محیط بسته قرار دارند دیده میشوند .

حالت پر کردن

به نحوه نمایش سطح اشیاء سه بعدی اطلاق میشود. می توان از حالت نقطه ای (نقاط سازنده اشیاء نمایش می یابند ) ، سیمی ( خطوط متصل کننده این نقاط) و تو پر ( مثلث های سازنده سطح اشیاء ) استفاده کرد . حالت پیش فرض تو پر میباشد.

تداخل عمق

یک خطای تصویری که در اثر رندر همزمان دو شیئ هموار بر روی یکدیگر (با عمق یکسان ) رخ میدهد . این خطا معمولا در مورد سایه ها اتفاق میافتد .

بافرعمق

بافری هم اندازه بافر فریم و بافر های جلویی و پشتی که اطلاعات مربوط به عمق هر پیکسل را نگهداری میکند . نام دیگر آن بافر z (یا بافر w ) است و برای تعیین رنگ پیکسل ها در حالت روی هم قرار گرفتن اشیاء استفاده میشود .

کشش تصویر

تبدیلی که برای متناسب کردن اندازه تصویر مبدا با موقعیت مقصد بکار میرود . این عملیات امروزه جزئی از سخت افزار گرافیکی میباشد .

ابزار رندر

شی اصلی Direct3D که برای عملیات رندر مورد استفاده قرار میگیرند . کلیه فرایندهای رندر ، مدیرت و ایجاد بافتها ، نورپردازی ، تنظیم حالت مختلف رندرو بافت زنی برعهده این شی است.

نور نقطه ای

یک منبع نوری که همانند یک چراغ بطور مساوی درهمه جهات نور ساطع می کند . این نوع نور دارای موقعیت بوده ولی جهت ندارد .

رقیق شدگی

یکی از ویژگی های نورها می باشد که درصورت فعال بودن باعث کاهش شدت نور درفواصل دور می باشد می توان شدت نور را به شکل خطی یا درجه دو تغییر داد وجلوه های جالبی را ایجاد کرد .

نور موازی

یک منبع نوری که فقط دارای جهت می باشد و به علت دور بودن از صحنه ، موقعیت آن مهم نیست و به نظر می رسد نور تنها از یک جهت می آید . می توان برای شبیه سازی خورشید از آن استفاده کرد .

پدیده فرسنل

نورها درطبیعت به اجسام مختلف برخورد کرده و بخشی از آنها انعکاس می یابد و این فرآیند بطور دائم ادامه دارد . به شبیه سازی این اثر انعکاسی درگرافیک جلوه فرسنل گفته می شود .

نور لکه ای

یک نورلکه ای هم دارای موقعیت و هم دارای جهت میباشد و همچون یک پروژکتور ، نور را تنها در یک مخروط ساطع میکند . این نور بیشترین میزان بار محاسباتی را دارا میباشد .

نور محیطی

نوعی نور که بعلت پخش زیاد ، روی همه نقاط صحنه اثر یکسانی دارد و در واقع برای تنظیم روشنایی کلی محیط بکار میرود . ماده ها نیز میتوانند بر حسب خصوصیت محیطی خود به این نور پاسخ دهند .

نگاشت محیط

تکنیکی که برای نگاشتن محیط اطراف اشیاء روی سطح آنها بکار میرود . بدین منظور از روش های بافت زنی مکعبی ، کروی و ناهموار برای اعمال تصاویر محیط روی اشیاء استفاده میشود.

جدا سازی جستجوی دودویی

تکنیکی رایج برای تقسیم فضا در بازیهای با دید اول شخص (FPS) که درآن همه اتاقهای محیط به گره های گرافیکی نسبت داده شده و سپس در طول بازی بر حسب موقعیت کاربر نسبت به رندر یا عدم رندر بخشهای مختلف محیط اقدام میشود ، این تکنیک نقش بسزایی در افزایش سرعت دارد .

لایه شبیه سازی سخت افزار

یکی از حالات عملیاتی ابزار رندر که در آن کلیه عملیاتهای تبدیل ، نور پردازی و برش با cpu و ( نه پردازنده گرافیکی ) شبیه سازی میشود و سرعت پایین تری دارد .

نرخ تجدید صفحه

میزان رسم مجدد صفحه نمایش در هر ثانیه که بر حسب هرتز بیان میشود . نرخ فریم بر ثانیه در حالت تمام صفحه نمی تواند بیش از نرخ تجدید صفحه باشد .

ترکیب ماتریس ها

فرآیند ضرب کردن ماتریس ها در هم جهت ترکیب اثر آنها در یک ماتریس واحد . ترتیب ضرب ماتریس ها باید مشابه ترتیب اثر آنها باشد در غیراین صورت نتایج دلخواه حاصل نخواهد شد .

سی جی

زبان سایه زنی شرکت n Vidia میباشد که شباهت بسیاری به HLSL مایکروسافت دارد ، ولی بیشتر مختص کارتهای سری GeFX طراحی شده است Cg به معنای c برای گرافیک میباشد .

رندر مانکی

محصولی از شرکت ATI که محیطی یکپارچه برای طراحی، ایجاد ، اجرا ، اصلاح و اشکالزدایی سایه زنها میباشد . دراین محیط هنوزاز زبان اسمبلی استفاده میشود ولی ویژگی بصری بودن محیط آن بویژه برای هنرمندان بسیار مفیدی باشد .

سایه حجمی

یک تکینک ایجاد سایه پیشرفته که در آن مخروطی از منبع نوری تا سطح زمین ایجاد شده و اشیاء را در بر میگیرد سپس توسط بافر استنسیل مناطقی که باید در قسمت سایه باشد ماسک میشوند . این روش میتواند سایه انواع اشیاء را ، انواع محیط ها ی ناهموار ایجاد کند و تصویر گرا باشد .

عمق دید

بیشترین فاصله ای که تا آن اشیلء رندر میشوند این فاصله در بافر z به شکل خطی تقسیم نشده و در مورد اشیاء دوردست موجب ایجاد خطاهای بصری میشود .

رندر

به فرآیند ساخت تصاویر دو بعدی از روی اجسام سه بعدی اطلاق میشود که شامل عملیات تبدیل هندسی ، نور پردازی و برش میباشد .

موتور گرافیکی

برنامه ای که عملیات های مهم گرافیکی را مدیریت کرده و یک سطح انتزاعی بالاتر را به کاربر میدهد . موتور گرافیکی مهم ترین برنامه در ساخت بازی ها میباشد .

دوربین

دوربین مفهومی انتزاعی است که قابلیت دید صحنه توسط کاربر را مدیریت میکند . هر دوربین دارای یک موقعیت در فضای سه بعدی بوده و از آنجا به موقعیت دیگری می نگرد.

بافت

اطلاعات تصویری غالبا دو بعدی که برای دادن ظاهر واقعی به روی اجسام سه بعدی نگاشته میشود . بافتها میتوانند بافتهای BMP , JPG و سایرفرمت ها یا حتی بصورت حجمی باشند .

پیکسل

مخفف واژه های Picture Element به معنای عنصر تصویری میباشد ، کوچکترین واحد سازنده تصویر که غالبا بشکل مربع میباشد و حاوی اطلاعات رنگی است .

بافر

قسمتی از حافظه سیستم و حافظه ویدیویی است که از نظر فیزکی غالبا بشکل یک چهارگوش میباشد و برای ذخیره اطلاعات رنگ ، عمق یا استنسیل به کار میرود.

نقطه محوری

موقعیتی از یک جسم سه بعدی یا دو بعدی که تبدیل هندسی ( از جمله چرخش ، انتقال و تغییر اندازه ) نسبت به آن صورت میگیرند .

سایه زن گره

برنامه ای کوچک که جایگزین خط رندر ثابت شده و میتوان توسط آن به شکل انعطاف پذیری عملیات های انجام گرفته روی تک تک گره ها را کنترل کرد .

بردار نرمال

برداری غالبا سه بعدی که جهت گیری هر گره و در نتیجه هر سطح نسبت به فضای سه بعدی را مشخص میکند و در محاسبات نور پردازی نیز اهمیت ویژه ای دارد .

شبح نقطه ای

یک شیئ اولیه ویژه و جدید که برای نمایش سیستم های ذره ای و جدید مناسب میباشد و همواره به سمت دوربین قرار دارد و از یک گره تشکیل شده است .

لایه انتزاع سخت افزار

حالتی که در آن Direct3D عملیات های تبدیل، نور پردازی و برش را توسط پردازنده گرافیکی انجام میدهد .

رسام

بخشی از کارت گرافیکی که عملیات نمایش تصاویر شده بر روی مانیتور را انجام میدهد و مسئولیت اسکن خطی تصاویر را بر عهده دارد.

سطح جزئیات

تکنیکی پیشرفته که به واسطه آن میتوان سطح جزئیات اجسام سه بعدی (مش) را بر حسب فاصله دوربین از آنها تنظیم و در نتیجه سرعت عملیات رندر را افزایش داد.

مش

نام دیگری برای اجسام سه بعدی ، مش ها از اجسام اولیه ای مثل خط و مثلث تشکیل شده اند و میتوانند دارای بافت بوده تحت نور پردازی هم قرار میگیرد.

حالت رندر

گزینه هایی که برای تنظیم قابلیت های مختلف ابزار رندر Direct3D بکار میرود از جنس DWORD میباشند حالات رندر بطور کلی خصوصیات بافت زنی ، نور پردازی و نمایش Direct3D را کنترل میکند.

گره

موقعیتی در فضای سه بعدی که میتوانند دارای مختصات بافت ، بردار نرمال و رنگ باشد . گره ها کوچکترین عنصر سازنده اشیاء سه بعدی هستند . نقطه ، خط و مثلث به ترتیب از یک ، دو و سه گره تشکیل شده اند.

سیستم ذره ای

جلوه ویژه ای که برای شبیه سازی پدیده های طبیعی همچون آتش ، برف ، باران یا انفجار بکار میرود و در آن مجموعه ای از ذرات ریز (معمولا شبه های نقطه ای ) دارای بافت ، تحت محاسباتی برای نشان دادن اثر باد ، نیرو و برخورد قرار میگیرند.

بافر فریم

بافر ویژه ای که تصاویر رندر شده پیش از ارسال به رسام در آن قرار میگیرند ومعمولا اطلاعات آن به صورت ورودی عملیات های آلفا ، استنسیل و برش بکار میرود.

بازنویسی

اصطلاحی است برای سنجش میزان پیچیدگی عمق در صحنه به کار میرود هر چه در یک صحنه میزان هم پوشانی اشیاء ( نقاطی با موقعیت یکسان و عمق متفاوت ) بیشتر باشد ، باز نویسی آن صحنه هم بیشتر است.

فریم بر ثانیه

رایج ترین واحد سنجش سرعت رندر صحنه های سه بعدی میباشد که بر حسب تعداد رندر تصاویر صحنه در هر ثانیه بیان میشود . این واحد غیر خطی بوده و معیار چندان مناسبی برای سنجش سرعت نیست.

چرخش صفحه

فرآیند تعویض آدرس بافر های پشتی با آدرس بافر جلویی برای ایجاد حالت حرکت همواره در صحنه های سه بعدی پدیده زنجیره تعویض این فرآیند را مدیریت میکند.

آلفا

یکی از مولفه های رنگی که همواره مقداری بین 0 تا 255 دارد و مشخص کننده شفافیت میباشد . 0 کاملا مات و 255 کاملا شفاف است ؛ از ویژگی شفافیت برای تست و ترکیب آلفا استفاده میشود.

ماده

مفهومی انتزاعی که تعریف کننده رفتار سطح جسم سه بعدی در مقابل نور میباشد . ماده دارای خصوصیات بازتابی ، انعکاسی ، ساطعی و محیطی میباشد که به نورهای معادل خود پاسخ نشان میدهد .

نگاشت نوری

تصویری که به عنوان یک بافت آماده بر روی اشیاء سه بعدی نگاشته میشود و برای شبیه سازی اثر نور روی صحنه بکار میرود . این تصاویر در برنامه های گرافیکی با تابش نور روی اشیاء بکار رندر میشوند .

زبان سایه زن سطح بالا

زبانی جدید برای برنامه نویسی سایه زن ها که ساختاری مشابه زبان C دارد HLSL در DirectX عرضه شد و بخشی از کتابخانه کمکی D3DX میباشد .

پردازنده گرافیکی

واحد پردازشی کارت گرافیکی که وظیفه انجام محاسبات مربوط به تبدیل ، نور پردازشی و برش را دارا میباشد ، GPU بار محاسباتی CPU را کم میکنند. آنها پردازنده هایRISC ویژه ای هستند که دارای دستورات بهینه سازی شده ای برای محاسبات گرافیکی میباشند .

حذف پله پلگی

فرآیندی که در آن شکستگی خطوط مورب کاهش میابد . این کار با اعمال ف.یلتر های پیکسلی صورت میگیرد و کیفیت تصاویر را افزایش میدهد.

قفل حافظه

فرآیند انتقال محتویات حافظه بافر های گره ، اندیس و بافتها از حافظه سیستم به فضای قابل دسترسی برای کارت گرافیکی این کار یک اشاره گر به محل مورد نظر حافظه بر میگرداند .

بافر گره

بخشی از حافظه که اطلاعات مربوط به گره ها را در خود نگهداری می کند. برای دسترسی به محتویات آن و تغییر آنها باید بافر را قفل و پس از اتمام کار آن را آزاد نمود.

کمپین تبلیغاتی

کمپین تبلیغاتی به صورت جداگانه در یک مقاله تخصصی توضیح داده شده است و به صورت خلاصه میتوان گفت روش ها و استراتژی های گوناگون برای جذب مخاطب طبق یک برنامه منسجم و کامل که میتواند این کمپین به صورت آنلاین یا سنتی و یا ترکیبی از هر دو مورد باشد

لوگو

لوگو نماد یا نشانه یک برند که آن را از سایر برند ها جدا میکند و نشان دهنده خط مشی ، اهداف ، نوع فعالیت و… می باشد این لوگو باید توسط افراد متخصص طراحی شود و شامل پارامترهای مختلفی می باشد که باید بررسی و تجزیه و تحلیل شود.

چاپ دیجیتال

در چاپ تیراژ پایین از چاپ دیجیتال استفاده میکنند که مانند دستگاه های پرینتر خانگی است عملکرد اینگونه چاپ به گونه ایست که هنوز نمیتوان از نظر کیفیت هم تراز با افست قرار داد و همچنین چاپ تمامی گرماژ کاغذ بر روی آن امکان پذیر نیست

چاپ افست

اکثر چاپ های دو بعدی از طریق چاپ افست انجام میگیرد و سیستم رنگ بندی آن CMYK است که بر چاپ چهار رنگ به صورت جداگانه تمرکز دارد چاپ در تیراژ بالا همگی از افست استفاده کرده و شناخته شده ترین نوع چاپ افست در روزنامه و مجلات است

چاپ سیلک

چاپ سیلک در روش های مختلف انجام میشود و قیمت دستگاه آن از 500 هزار تومان (دستگاه چاپ سیلک خانگی) تا 50 میلیون تومان ( دستگاه چاپ سیلک اتوماتیک و صنعتی ) می باشد. برای چاپ بر روی نایلکس ، پارچه و حتی چینی ، سرامیک و… چاپ انجام داد و روش کار آن به این صورت است که یک پارچه یا توری با سوراخ ‌های کوچک را برداشته و توری در قابی ثابت می‌ شود.

تصویر مورد نظر روی این توری طراحی  شده ، سپس بخش‌ هایی از تصویر که نباید رنگ شود با ماده ‌ای مخصوص پوشیده می ‌شود. ( که به آن کلیشه یا شابلون گفته میشود )

سپس زیر کار را با فشار کاردک یا غلتک به سطح چاپ شونده منتقل می ‌کنند. و رنگ به قسمت کلیشه می ریزد

تگ لاین

در زبان ساده میتوان آن را شعار برند نام برد. این شعار حاوی اطلاعات مهمی درباره یک برند است که چکیده و هویت یک برند را مشخص میکند و در طول زمان حیات برند نباید به تعداد زیاد تغییر کند زیرا باعث آسیب رساندن به برند و هویت آن می شود. استفاده از تگ لاین های کوتاه و مختصر امروزه بسیار توصیه میشود و بهتر است از عناوین طولانی پرهیز شود.

اطلس رنگ

در دنیای کامپیوتر و ارتباط آن با چاپگر ها شما از یک رنگ به عنوان قرمز ، ابی و یا زرد استفاده نمیکنید بلکه رنگ شما با یک کد مخصوص از سایر رنگها متمایز می شود.

مجموع این کد رنگ مخصوص را اطلس رنگ می نامند که در نرم افزارهای گرافیکی مختلف توسط پالت های رنگ یا چرخه رنگ نمایش داده میشود ، همچنین در رشته گرافیک در سطح آکادمیک از هنرجویان میخواهند این اطلس رنگ را به صورت دستی و برای شناخت رنگ ها و ترکیب رنگ ها درست کنند.

پوینت

شاید بتوان مختصر و بهترین تعریف پوینت را مستقیم از سایت ویکی پدیا نقل کرد:

پوینت (  Point) با سر واژه “PT”  یکای اندازه ‌گیری استاندارد در حروفچینی می ‌باشد.

واحد اندازه ‌گیری پوینت فراگیرترین و پر کاربرد ترین واحد اندازه ‌گیری برای اندازه حروف چاپی و نرم‌ افزارهای گرافیکی است.

پیکسل

کوچکترین واحد اندازه گیری تصویر می باشد که از کنار هم قرار گرفتن پیکسل ها یک تصویر ساخته میشود.

 

فهرست